08.11.17 10:22

20 år efter: Skandinaviens første kompositbro er så god som ny

Da Skandinaviens første kompositbro blev bygget i 1997 var den innovativ og grænsesøgende. I år fylder broen 20 år, og selvom glasfiberkomposit ikke længere er et nyt materiale, så rykker det stadig grænserne for nye måder at bygge bro. Fiberline-broen var en af verdens største broer i plastbaseret komposit - og den første, der krydser en jernbanelinie, hvor der stilles særlige krav til sikkerhed og hurtig montage. Broen blev monteret i løbet af natten for ikke at afbryde jernbanedriften gennem Jylland. Bortset fra afvaskning af graffiti og alger har der siden 1997 ikke været behov for at vedligeholde broen.

Da Skandinaviens første avancerede kompositbro blev opbygget, blev det betragtet som innovativt og grænsesøgende. Nu to årtier efter kan det ikke længere betragtes som et nyt materiale, men det fortsætter med at skubbe grænserne med hensyn til nye måder at bygge broer på. Offentlige virksomheder er stadig motiveret af de samme overvejelser, når man vælger en sammensat bro; frihed fra vedligeholdelse og fordelene ved letvægten, hvilket muliggør hurtigere erektion og kræver mindre fundamenter.

Den førstnævnte var hovedårsagen til valget af et GFRP brodække på en ny, næsten 40m lang hybridbro, der blev bygget i Kokkedal lige nord for København i Danmark. Denne bro, der er bygget af Fiberline Composites, erstatter en eksisterende bro over jernbanen og er i øjeblikket under opførelse. Banedanmark, firmaet ansvarlig for den danske jernbaneinfrastruktur, blev rådgivet af konsulent Cowi til at vælge denne type dæk frem for de stål- eller betonoptioner, som Banedanmark normalt angiver, af hensyn til fremtidig vedligeholdelse.

Cowi projektleder Finn Jensen forklarer:
"Hvis man bruger GFRP betyder frihed til at male brodækket i hele broens liv, så har vi truffet den rigtige beslutning for Banedanmark og ikke mindst for passagererne, der bruger jernbanen, ved at anbefale denne fremtidssikre løsning."

Kokkedalbroen spænder over den jernbane, der forbinder København med Øresundsregionen, og er en af ​​Danmarks travleste jernbanelinjer, der transporterer 10 millioner passagerer om året. Vedligeholdelsesarbejder på broer over jernbaner er ofte ansvarlige for togaflysninger og den efterfølgende afbrydelse af passagererne. Ved brug af glasfiber forventer Cowi, at brodækket skal være vedligeholdelsesfrit i hele broens levetid.

Som med Skandinaviens første komplekse gangbro, der blev bygget over en jernbanelinje i Kolding, Danmark i juni 1997, er Fiberlines kompositbroer i dag stadig præfabrikeret og transporteret enten som komplette enheder eller som store moduler til erektionsstedet, hvor de let kan løftes i position. Dette reducerer erektionstiden betydeligt og minimerer også forstyrrelser i jernbanetjenester.

Kokkedalbroen måler 39,7 m lang med 2,2 m bred, og består af et GFRP-dæk med høj holdbarhed, der giver en vandtæt hætte til stålunderbygningen.  

I 1997 blev belastningsgrænserne beregnet meget konservativt, og af sikkerhedsmæssige grunde blev Kolding-gangbroen i sidste ende overdimensioneret. I dag har man en bedre forståelse af, hvordan man bruger avancerede kompositter, gør det muligt at konstruere og opbygge slankere og lettere brostrukturer.

Læs hele artikel

Yderligere information, kontakt:

Fiberline Composites A/S
telefon +45 70 13 77 13
email: fiberline@fiberline.com
web: www.fiberline.dk

 

 

Fiberline-broen var en af verdens største broer i plastbaseret komposit - og den første, der krydser en jernbanelinie, hvor der stilles særlige krav til sikkerhed og hurtig montage. Broen blev monteret i løbet af natten for ikke at afbryde jernbanedriften gennem Jylland.

Fiberline-broen var en af verdens største broer i glasfiber-komposit - og den første, der krydser en jernbanelinje, hvor der stilles særlige krav til sikkerhed og hurtig montage. Broen blev monteret i løbet af natten for ikke at afbryde jernbanedriften gennem Jylland. Bortset fra afvaskning af graffiti og alger har der siden 1997 ikke været behov for at vedligeholde broen. Fotos: Fiberline.