17.03.15 10:48 Kategori: Produkt Nyheder

Et paradigmeskift inden for betonbroer

Banebrydende dansk betonteknologi anvendt for første gang, når verdens første perlekædebro løftes på plads i dag. Teknologien er baseret på principperne i en perlekæde, hvor betonstykker spændes sammen som perler på en snor.


Perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at bygge broer på. Princippet fra en perlekæde anvendes ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og kan løftes den på plads med en kran.

Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet.

Test af Abeo's perlekædeteknologi til broer udført hos Perstrup Beton Industri på Djursland.

Endnu en fordel er at broen bliver samlet ved siden af vejen, hvorefter den løftes på plads i løbet af en dag. Billisterne slipper for lange motorvejskøer pga. omfattende arbejde i forbindelse med broprojekter. Størstedelen af alle motorvejsbroer i Danmark bliver støbt på stedet. Det er en månedlang proces, der kræver et omfattende stillads- og formarbejde og har store negative konsekvenser for bilister.

 

Den nye broløsning til motorvejsbroer er lavet efter en ny teknologi baseret på princippet i en perlekæde og den virker ved, at man samler et antal betonelementer i den ønskede bueform, som spændes sammen med et forspændingskabel til en betonbue. På samme vis som når elastikken strammes i en perlekæde. En perlekædearmering består af stærke betonstykker af forskellig form, som trækkes på en wire eller snor. Stykkerne danner buen, når wiren eller snoren strammes. Det gør buen stabil, således at den kan bære sig selv, mens den rejses og omstøbes med let beton. Sammenlignet med dagens in-situ-støbte betonbroer vil prisen være markant lavere.

"Vores nye perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at bygge broer på. Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran. Den første perlekædebro her i Skjern bliver i alt 25 meter lang, men teknologien kan opskaleres til større motorvejsbroer," siger projektleder Nicky Viebæk Petersen fra virksomheden Abeo A/S.

 

Et paradigmeskift inden for betonbroer

Med opførelsen af den første perlekædebro kan det ændre sig i fremtiden. Nicky Viebæk Petersen uddyber:
"Perlekædebroerne kan føre til et paradigmeskift inden for betonbroer. Vi kan nu samle hele den bærende konstruktion ved siden af vejen, som derefter kan løftes på plads i løbet af en dag. Det vil medvirke til langt færre gener for trafikken og færre bilkøer under byggeprocessen."

I Innovationsfonden vækker projektet glæde hos direktør Peter Høngaard Andersen:


"Det er godt at se den innovative idé blive til virkelighed. Det er samtidig offentlig innovation, når det er bedst. Jeg vil gerne rose Ringkøbing-Skjern kommune for at vælge perlekædebroen og dermed give det lovende koncept en unik chance for at vise sit værd."

Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet. Kristian Hertz modtog i sidste uge den danske byggebranches svar på en Oscar i form af ’Betonprisen 2015’ for sin epokegørende opfindelse.

Konceptet er blevet videreudviklet af Abeo A/S i samarbejde med virksomhederne Perstrup, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og DTU.

 

 

Yderligere oplysninger:

Innovationsfonden
Tlf.: 6190 5000
Mail: kontakt@innovationsfonden.dk


HFB.dk bruger cookies. Ved at bruge vores websider og tjenester accepterer du vores brug af cookies.. Mere information Luk