15.09.17 13:32

Hype på Amager Bakke

Den spektakulære vision om at placere en skibakke på toppen af et forbrændingsanlæg er i fuld gang med at blive realiseret. Der er allerede meget hype om Amager Ressource Center, selvom byggeriet ikke er afsluttet endnu, og folk strømmer til for at ”se giraffen”.

Skientusiasterne står klar for at afprøve pisterne på den nye Amager Bakke, og byggebranchens aktører strømmer nysgerrigt til Amager for at følge med i byggeriet af et af landets mest omtalte byggeprojekter, som i går blev hædret med Den Europæiske Stålpris. Der er allerede meget hype om byggeriet af Amager Ressource Center - energi- og affaldsforbrændingsanlægget, som bliver forsynet med en park og en skibakke på taget.

Således var ca. 30 arkitekter og ingeniører samlet i mandags for at få syn for sagen og se nærmere på byggeriet af tegnestuen BIG’s opsigtsvækkende vision og for at se det 13.000 kvadratmeter store tagareal, som nu er beklædt med tæt tagmembran. Med en enorm hældning, der skråner ned over bygningen, som er 80 meter høj i den ene ende, er det en byggeteknisk udfordring, der stiller krav til innovative og holdbare løsninger.

"Bakken bliver en folkepark og har derfor åbent året rundt. Det stiller store krav til holdbarheden af det betondæk, som udgør den grundlæggende tagflade. Den skal beskyttes mod vind og vejr i de åbne omgivelser tæt på Øresund. Og fordi den skal bruges som skibakke og naturpark skal den påsvejsede membran være meget robust, for den skal beskytte betonkonstruktionen."

Det fortæller salgs- og projektchef Ulrik Hoffmann fra Eurotag Danmark, der har leveret tagmembranen Derbigum GC Antiroot. Løsningen er dobbeltarmeret, og dens særlige robusthed og tæthed betyder, at den især bruges som grundbelægning på konstruktioner, hvor der stilles høje krav til sikkerhed mod gennemtrængning af vand, såsom broer, parkeringsdæk og i tunneller.

Stejl bakke krævede særlige redskaber

Ifølge tagdækker og direktør Jan Steinmüller fra Multi Tag Entreprise, som har stået for udførelsen af tagløsningen, har de helt særlige forhold og arbejdsbetingelser på Amager Bakke krævet specialkompetencer på en lang række punkter.

"Vi har skullet tænke nyt på mange områder, blandt andet i forhold til sikkerhed. Når man arbejder på så stor en flade med en hældning på 18 grader, nytter det ikke noget, at en 45 kilo tung materialerulle eller en gasflaske smutter fra en. For så fortsætter den bare ned til foden af bakken. Derfor er der for hver cirka 15 meter opsat sikkerhedshegn," siger Jan Steinmüller og fortsætter:

"Også logistikken har krævet nytænkning. Den stejle flade over en meget lang strækning har gjort det umuligt at transportere materialerullerne med håndkraft. Derfor etablerede vi depoter på en række platforme på bakken, hvorfra rullerne blev fordelt ud over tagfladen. Stejlheden gjorde det også umuligt at anvende de store svejsevogne, som bruges på flade tage. Derfor har vi været med til at udvikle særlige svejsevogne, som blev brugt på opgaven."

Fakta om projektet

På tagkonstruktionen over det affaldsbaserede energianlæg Amager Ressource Center har tegnestuen BIG udnyttet den grundlæggende kileform i det avancerede forbrændingsanlæg til at udtænke by- og rekreationsparken Amager Bakke med nye rekreative muligheder.

Når det åbner kan eventyrlystne københavnere og turister således suse ned ad en alpin skibakke få kilometer fra byens centrum. Langs det 500 meter lange skiterræn med pister etableres der grønne områder med naturlig beplantning og klippeblokke til at fuldende illusionen om et naturligt bjerglandskab, der f.eks. kan bruges til vandre- eller løbeture.

Yderligere information, kontakt:

Eurotag Danmark A/S 
Peter Kranz | Adm. direktør
T +45 7015 1517 | E-mail: kranz@eurotag.dk
Hjemmeside: www.eurotag.dk


Se også firmaet optagelse på HFB.dk

Ifølge tagdækker og direktør Jan Steinmüller fra Multi Tag Entreprise, som har stået for udførelsen af tagløsningen, har de helt særlige forhold og arbejdsbetingelser på Amager Bakke krævet specialkompetencer på en lang række punkter.

"Også logistikken har krævet nytænkning. Den stejle flade over en meget lang strækning har gjort det umuligt at transportere materialerullerne med håndkraft."